Home| Cerpen| Puisi| Ocehan| Lomba| Renungan

Sunday, October 26, 2008

Surga Muslimah


"sesungguhnya apabila seorang suami menatap istrinya dan istrinya membalas pandang (dengan penuh cinta dan kasih), maka Allah menatap mereka dengan pandangan kasih mesra dan jika suami membelai tangan istrinya , maka dosa mereka jatuh berguguran di sela-sela jari tangna mereka (Hadist dari Abu said Al-Hudri)

"jika seorang istri itu telah menunaikan sholat 5 waktu dan berpuasa pada bulan Ramadhan dan menjaga kemaluannya daripada yang haram serta taat kepada suaminya, maka dipersilahkan masuk ke syurga dari pintu mana saja ia suka". (HR Ahmad dan Tabrani)

"Tidak di halalkan bagi istri yang beriman kepada Allah untuk mengizinkan seseorang masuk ke rumah suaminya . padahal suaminya tidak senang (HR Hakim)

"hak suami terhadap istrinya adalah istri tidak menghalangi permintaan suaminya sekalipun semasa berada di atas punggung onta, tidak berpuasa seharipun kecuali atas izinnya, kecuali puasa wajib. jika tetap dia tetap berbuat demikian, dia berdosa dan tidak diterima puasanya. dia idak boleh memberi (tanpa seizin suaminya), maka pahalanya untuk suaminya dan dosanya untuk dirinya sendiri. dia tidak boleh keluar dari rumahnya kecuali dengan izin suaminya. jika dia berbuat demikian, maka Allah akan melaknatnya dan para malaikat memarahinya hingga dia kembali bertaubat, sekalipun suaminya itu adalah orang yang alim." (HR Abu Daud Ath-Thayalisi dari Abdullah Umar)

"Sesungguhnya setiap istri yang meninggal dunia yang di ridhai oleh suaminya, maka dia akan masuk syurga." (HR Tarmidzi danIbnu Majah)

No comments: